MZK w Opolu rozpisało przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Miasto chce pozyskać trzy pojazdy. Zachowa sobie jednak opcję na kolejne dwa. Wraz z pojazdami mają zostać dostarczone także ładowarki stacjonarne i pantografowe.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu zamierza zakupić 3 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich obsługi. W zamówieniu przewidziano prawo opcji na kolejne dwa elektrobusy. W kręgu zainteresowania zamawiającego są niskopodłogowe pojazdy o długości od 11,8 do 12,2 metra. Autobusy mają pomieścić 75 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Sześć foteli ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdów zapewnić mają trzy pary podwójnych drzwi. Naprzeciwko drugich drzwi znajdzie się wydzielona przestrzeń na wózek inwalidzki lub wózek dziecięcy.
We wnętrzu pojazdu standardowo znajdzie się system klimatyzacji i ogrzewania wspomagany elektryczno-spalinowym agregatem grzewczym. Nie zabraknie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w postaci tablic, wyświetlaczy i nagłośnienia oraz systemu monitoringu. Do dyspozycji pasażerów będą co najmniej cztery porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Silnik lub silniki elektryczne mają mieć moc nominalną nie mniejszą niż 160 kW. Baterie mają pozwolić przejechać w ruchu miejskim minimum 250 km. Pojemność baterii określono na nie mniejszą niż 340 kWh. Autobusy będą ponadto wyposażone w funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Ładowanie magazynu energii ma być możliwe przy wykorzystaniu dwóch rozwiązań - ładowarką plug-in o mocy 150 kW oraz tzw. odwróconego pantografu umożliwiającego ładowanie z mocą 300 kW.
W ramach zamówienia dostarczone do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu dostarczone mają zostać także ładowarki – jedno urządzenie pantografowe oraz dwa urządzenia stacjonarne. Stacja ładowania pantografowego ma mieć wyjściową moc ładowania 300 kW. Ładowarki z trybem plug-in mają mieć moc 150 kW.
Składanie ofert wyznaczono do 15 października. O wyborze dostawcy w głównej mierze zadecyduje cena (60 proc.). Pozostałe punkty przyznane zostaną za rozwiązania techniczno-eksploatacyjne (35 proc.) oraz za termin gwarancji (5 proc.). W kontekście rozwiązań technicznych oceniane będą takie rozwiązania jak materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia, materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia, zużycie energii elektrycznej, pojemność baterii, zastosowanie systemu redukcji palności magazynu energii, liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi, spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym.
Termin realizacji umowy określono na 480 dni. Trzy autobusy mają zostać dostarczone w ciągu 420 dni. Ładowarka pantografowa ma dotrzeć do zamawiającego w ciągu 390 dni, zaś dwie ładowarki stacjonarne – również w ciągu 390 dni.
Przypomnijmy, że MZK w Opolu prowadzi równolegle inny przetarg na autobusy elektryczne. Postępowanie dotyczy dwóch
18-metrowych autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania plug-in o mocy 150 kW.